torsdag 22. april 2010

Gamle helter og nye butikker

Natt til 21.april 1945 krasjet et amerikansk militærfly på Brunlanes ved Larvik. Min morfar og oldefar, samt én annen lokal mann, reddet amerikanerne fra tyskerne og sørget for at de fikk mat og legehjelp. Julie (søstera mi) ble kjempeinteressert i historien, og elsket å høre morfar fortelle om hvordan han ble vekket av et voldsomt bråk, for så å bli bedt om å tolke mellom amerikanerne og de lokale, modige bøndene. Interessen var så stor, at ho i tiende klasse skrev en frivillig oppgave om hendelsen, og fikk til og med med seg klassen på tur til det aktuelle stedet, med morfar som guide. I 2007 døde morfar, men historien lever videre og hvert år 21.april kl 1700 sørger Norske reserveoffiserers forbund for at det blir lagt ned blomster ved minnesmerket på Halle Mølle. Minnesmerket er antakelig det eneste i Norge som hedrer personer som redda amerikanere under krigen, i motsetning til alle minnesmerkene over falne nordmenn. Årets markering var likevel annerledes enn alle andre år. På dagen 65 år etter den nervepirrende hendelsen i 1945, mottok familien diplomer fra The Eight Air Force Historical Society på vegne av min morfar og oldefar. Julie mottok morfars diplom, og morfars bror mottok sin fars diplom. Det tredje diplomet ble overlevert til helten selv, rett før jul (han døde i vinter, og hadde sagt han ikke kom til å leve lenge nok til å få med seg "seremonien" på Halle Mølle 21.april).

Ellers påtar jeg meg gjerne oppdrag i Jungeltelegrafen AS, og reklamerer herved for min gamle venn (ho er tross alt nesten halvannet år eldre enn meg) Cecilies nystarta nettbutikk: tidforsmykker.com (jeg vet ikke hvordan jeg gjør en link ut av det, men dere som datakyndige lesere, greier vel å copy-paste'e navnet? ;-)) Jeg ønsker Cecilie lykke til med salget, og kommer selv til å legge igjen et par kroner i nettbutikken hennes! =)

Nå nærmer 1.mai-helga seg med stormskritt, og da er jeg fullbooka hele helga. Jeg feirer arbeidernes fridag med å hente frk. Brasil på Gardermoen, og dagen derpå blir det full fest igjen når frk. Mexico skal bringes hjem=) Undertegnede gleder seg vilt og hemningsløst! Det blir bare fryd og gammen, det (skulle man tro ;-*)! Tihii! Vi får stole på at Katla (som i vulkanen, ikke dragen i fortellinga om Brødrene Løvehjerte) ikke får utbrudd før den omtalte helga, så vi i hvert fall får hjem de langveisfarende..!

Det var vel omtrent alt å fortelle herfra (i hvert fall av mer eller mindre allmenn interesse).
Takk for alt.
Frk. Norge

1 kommentar:

  1. SV: Det er da meget hyggelig å høre, unge pike! =D Det blei høytlesning av innlegget ditt på kjøkkenet i går, hehehe. ;) Tusen takk! Og VELDIG hyggelig at "en dag" kom så fort. =D Glad i deg også. Ta en kikke på konkurransen min - du er allerede kvalifisert og trenger bare å legge igjen kommentar i kommentarfeltet for å melde deg på! :)

    SvarSlett